Fotenie automobilu / recenzia

Toto autíčko som si požičal viac menej zo zvedavosti. Nečakal som nič viac, ako oplastované a zdvihnuté Clio. Musím však povedať, že na novom Cliu som ešte nejazdil. Clio sa mi zapáčilo hneď prvý moment jeho predstavenia, ale nemal som možnosť si ho na vlastnej koži vyskúšať… teda okrem pár minútového posedenia za volantom v showroome.

Client

Autoštýl, Trenčianska Turná

Service

Fotografovanie automobilu, interiér a exteriér

Year

2020

Dizajn

Vrátim sa teda ku Capturu. Prvá generácia bola ľúbivá, oblá, také milé auto do mesta. Technikou a úrovňou spracovania interiéru na úrovni Clia štvrtej generácie. Teda nič, čo by spadalo do okruhu môjho záujmu, aj keď som fanúšikom značky Renault.

Musím skonštatovať, že dizajn nového Capturu sa podaril. Našiel som v ňom odkaz na prvú generáciu Capturu ale aj súčasné modely Clio, Megane.. Je to evolúcia v dizajne Laurensa van den Ackera, ktorý odvádza v Renaulte špičkovú prácu. Auto padne do oka na prvý pohľad.

Interiér

Interiér je kvalitou spracovania a použitými materiálmi na hony vzdialený od prvej generácie Capturu. Strčí do vrecka aj konkurentov z koncernu VW ako Škoda Kamiq, Seat Arona alebo VW T-Roc . Mäkčené plasty sú všade tam, kde by ste ich očakávali v autách o triedu vyšších. Dokonca aj pravé koleno si opieram o stredový tunel potiahnutý mäkkou PVC fóliou. Chrómové kľučky a obklady s efektom matného hliníka som našiel na mnohých miestach v interiéri. Za príplatok môžu byť dverné panely dekorované ambientným podsvietením. Interiér je plný zaujímavých detailov. Podarilo sa ovládanie automatickej klimatizácie aj funkcií auta v štýle klavírových kláves. Kladne hodnotím infotainment EasyLink systému. Subjektívne mi viac sedí v interiéri menší 7″ displej orientovaný na šírku.

Na predných sedadlách je dostatok miesta aj pre vyšších vodičov. Sedadlá sú pohodlné a francúzky mäkšie. Veľmi sa mi páči originálny tvar opierky hlavy. Dizajnom mi pripomína sedadlá v automobiloch Volvo. Pozitívne hodnotím aj kvalitu a pestrosť použitých materiálov. Pôsobia hodnotným dojmom. Vo voľitelnej výbave je aj množstvo dizajnových doplnkov interiéru s farebným akcentom v bielej, modrej, oranžovej, červenej… Nesmiem zabudnúť na volant. Ten má nový dizajn, viac tlačidiel a hlavne na dotyk veľmi príjemný a mäkký veniec.

Hneď počas prvých kilometrov ma zaujal výhľad z auta do strán. Spätné zrkadlá sú väčsie ako na klasických „nízkych“ autách a tým, že sú umiestnené pod úrovňou bočného okna  a nie v ich prednom rohu v „trojuholníku“, výhľad šikmo dopredu je výborný. Určite poznáte ten pocit, keď sa zrazu spoza A-čkového stĺpika vynorí chodec, cyklista, auto.. čokoľvek. Tento spôsob uchytenia spätných zrkadiel tieto situácie vo veľkej miere eliminuje. Výhľad umocňuje aj vyšší, na SUV a crossovery typický posed.

Vzadu je na moje prekvapenie miesta celkom dosť. Za sedadlo vodiča nastavené na mojich 182 cm sa pohodlne usadím. Pred kolenami mám dosť priestoru a tým, že sú predné sedadlá upevnené typicky na SUV vyššie, aj pri ich najnižšej polohe mám vzadu pod prednými sedadlami veľa miesta na chodidlá. Subjektívne musím skonštatovať, že na zadných sedadlách Capturu je rovnako a možno aj viac miesta ako v Megane IV Grandtour a zároveň viac priestoru pre chodidlá pod prednými sedadlami. Naštastie moje čestné miesto je za volantom a vzadu sedia moje deti 🙂 Zadná lavica je dokonca posuvná o 16cm s možnosťou zväčšenia batožinového priestoru.

Môjmu drobcovi sa veľmi páčil štýl nastupovania do auta cez „schodík“, teda bočné prídavné prahy z doplnkovej výbavy. Tie síce o niekoľko centimetrov znižujú svetlú výšku a teda prechodnosťi v teréne, ale paradoxne pridajú autu off-roadový vzhľad 😀 Tak teda vyberte si…  Dospelák tento prah preskočí, ale malým deťom veľmi uľahčí nastupovanie 🙂 Veľmi chválim prekrytie celých prahov dverami až po spodok. Na Capture si pri nastupovaní a vystupovaní nohavice nezašpiníte.

Batožinový priestor

Batožinový priestor na prvý pohľad nepôsobí rozmerne, potom som však zdvihol dvojité dno a ostal som prekvapený, koľko priestoru je pod ním. V spodnej polohe teda máme 422 litrový dostatočne hlboký a priestranný batožinový priestor, do ktorého sa dá zbaliť aj na dlhšiu cestu. Keď sa zadná lavica posunie dopredu do maximálnej polohy, získame 536 litrov a to už je na túto triedu veľmi zaujímava hodnota. Musím však pripomenúť, že pri takomto nastavení sa v zadu príliž sedieť nedá 🙂

Motor

Testovaný kúsok poháňal nový trojvalec TCe100 spriahnutý s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Už z názvu je jasné, že sa jedná o motor s výkonom 100 koní (74kw). Turbo mu dodáva pomerne vysoký krútiaci moment 160Nm už od nízkych otáčok a dáva motoru slušnú pružnosť. Vie zatlačiť do sedadiel 🙂 Takže stačí litrový 100-koňový trojvalec na SUV resp. Crossover nižšej strednej triedy? Po mojej víkendovej skúsenosti si myslím, že áno. Motor je veľmi živý, pružný a ochotný ísť do otáčok. Auto obsadené mojou rodinou sa nezľaklo ani diaľničného tempa so stúpaniami. Ano.. vodič, teda ja, manželka a deti 5 a 9 rokov sa nedajú považovať za plne obsadené auto, ale štyroch urastených chlapov som nezohnal :D. Manuálna prevodovka má 5 stupňov, ale jej sprevodovanie je veľmi rozumné a na 5-ke som s ľahkou nohou dokázal udržiavať na tempomate 56 km/h v obci ale aj 130-140 km/h na diaľnici.

Po presadnutí z mojho Meganu z výborným štvorvalcom TCe140 objemu 1.33l spriahnutým s veľmi presnou 6 stupňovou prevodovkou som si hneď všimol kultivovanosť motora a jeho zvukový prejav. 3 valce sa zamaskovať nedajú a vibrácie motora je cítiť v radiacej páke už pri voľnobehu. So stupňujúcimi otáčkami naberá zvuk motora na intenzite. Pri bežnej ustálenej jazde však vďaka kvalitne utlmenej kabíne nie je veľmi počuť a už pri okreskovej rýchlosti 90-100km/h zaniká v aerodynamickom hluku a hluku odvaľovania pneumatík. Motor je zaujímavy, iný ako 4-valec. Niekomu môže vadiť a niekto to nebude absolútne riešiť. 5-stupňová prevodovka tiež nepatrí medzi najpresnejšie. Má dlhé dráhy a občas som sa netrafil. Rýchle „športové“ radenie jej nevonia. Automatická prevodovka EDC tento problém vyrieši. Tú si však môžem objednať len v spojení s benzínovým alebo naftovým štvorvalcom. Stále je možnosť kúpiť si Captur s presnou 6-stupňovou prevodovkou, ktorú dôverne poznám z môjho Meganu IV, no výhradne s benzínom TCe130. Túto kombináciu vrele odporúčam.

So spotrebou som sa nedostal pod 7 litrov. Dosť často som však využíval dynamiku auta. Samotný motor mal najazdených len 1800km. Spotreba by po zabehnutí mala výraznejšie klesnúť. S mojim Meganom TCe140, ktorý je väčší a ťažsí, pri rovnakom štýle jazdy dosahujem spotrebu na úrovni 6,1l / 100km.

Podvozok

V prvom momente mi napadlo porovnať ho s SUV Renault Kadjar, ktorý som mal tiež niekoľko dní na testovanie. Jazda v Kadjare bola veľmi komfortná, do kabíny sa neprenášali žiadne rázy z veľkých 18″ kolies, v zákrutach som cítil veľkú istotu a prekvapil ma aj komfort a plavnosť podvozku pri jazde diaľničnými rýchlosťami. Aj pri jazde po nespevnenom povrchu pôsobil podvozok veľmi robustne. Captur je predsa len iná trieda auta. Komfort jazdy je dostatočný, ale nedosahuje kvalít Kadjaru. V zákrutách cítiť, kde sú jeho limity a o vyššej svetlej výške dáva pri jazde vedieť. Športová jazda mu nesedí. Kde tu sa prenesú rázy od 17″ kolies do kabíny, či už na deravých okreskách alebo pri jazde na nespevnenom povrchu. Všetko však v rámci normy a očakávaní od komfortu jazdy francúzskeho auta. Jazda v konkurenčnom VW T-Roc bola určite menej komfortná a podvozok typicky nemecky tvrdší. Čo sa týka celkového pocitu z komfortu od posadenia do sedadla vodiča, dotyku na množstvo použitých teriálov v interiéri až po jazdu za rôznych podmienok ma Captur veľmi milo prekvapil. Je to podarené a pohodlné auto s priestranným interiérom a na svoju triedu veľkým batožinovým priestorom.

Záver

Musím povedať, že tak ako pekne auto pekne vyzerá, aj jazdí a moje očakávania, ktoré neboli veľké na plnej čiare predčilo. Vlastne tento formát auta ma veľmi nadchol a keď som ho odovzdával, povedal som si, že by sa mi páčilo mať takéto auto ako druhé v rodine. Auto je ideálne pre jednotilvcov alebo páry obľubujúce aktívny štýl života, či rodinky s 1 dieťaťom úplne skvelé autíčko. Áno aj dámy hľadajúce auto do mestskej džungle si prídu na svoje 🙂 Ako som spomínal vyššie, auto pôsobí na zmysly či už typicky pohľadným dizajnom novodobých Renaultov alebo kvalitou a spracovaním interiéru. To je hlavná devíza oproti konkurencii a mohla by zavážit pri výbere auta. Takže.. zahoďte predsudky, francúzske autá už dávno prekročili tieň svojej povesti nespoľahlivého auta a vo všetkých smeroch dosahujú (občas aj prekračujú) úroveň a kvalitu svojej konkurencie z Nemecka, Kórei či Japonska.Výbava môže byť naozaj veľmi bohatá a v Capture dokážete mať všetko, čo ponúkajú súčasné nové auta nižšej strednej triedy.

Nebudem sem kopírovať všetky technické špecifikácie auta, nájdete ich na stránke Renault: https://www.renault.sk/osobne-vozidla/novy-captur.html

Ak by ste si chceli tak ako ja, vyskúšať auto na dlhšie ako je obligátna skúšobná jazda u dealera, máte možnosť sa s autom zoznámiť v rámci akcie #Zoznamka365: https://zoznamka365.renault.sk/